Przewodnik po korzystaniu z „Systemu klasyfikacji diagnostycznej zdrowia psychicznego i zaburzeń rozwoju w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie” ZERO TO THREE w procesie oceny i planowania terapii.
—
Spis treści:
Przedmowa: Stanley I. Greenspan
Wprowadzenie
Używanie DC:0-3 do oceny i planowania terapii niemowląt i małych dzieci
Oś I: Diagnoza podstawowa
100. Zaburzenie stresu traumatycznego
Theodore Gaensbauer
Austin, 2 lata i 10 miesięcy
200. Zaburzenia afektu (nastroju)
201.Zaburzenia lękowe w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie
Robin C. Silverman, Alicia F. Lieberman i Judith H. Pekarsky
Andy, 22 miesiące
202.Zaburzenie nastroju: przedłużająca się reakcja żałoby/smutku
Alicia Lieberman
Turner, 9 miesięcy
202. Zaburzenie nastroju: przedłużająca się reakcja żałoby/smutku
Lee Tidmarsh
Joey, 21 miesięcy
203. Zaburzenie nastroju: depresja w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie
Molly Romer Witten
Donny, 29 miesięcy
204.Mieszane zaburzenie wyrażania emocji
Jean H. Thomas
Carrie, 2 lata
204. Mieszane zaburzenie wyrażania emocji
Sharon Y. Levy, Karen Frankel i Robert J. Harmon
Anton, 3 lata
205. Zaburzenie identyfikacji płciowej w dzieciństwie
Susan W. Coates i Sabrina M. Wolfe
Colin, 3 lata i 6 miesięcy
Kathy, 4 lata i 6 miesięcy
206. Zaburzenie przywiązania w reakcji na deprywację/maltretowanie w niemowlęctwie i we wczesnym dzieciństwie
Alicia F. Lieberman
Reggie, 22 miesiące
300. Zaburzenie przystosowania
Martín Maldonado-Durán
Jalil, 9 miesięcy
400. Zaburzenia regulacyjne
401. Typ I: Nadwrażliwość
Lois M. Black
Sara, 2 lata i 6 miesięcy
401. Typ I: Nadwrażliwość
Gordon Williamson i Gambi White-Tennant
Nathan, 16 miesięcy
402. Typ II: Niska reaktywność
Barbara Kalmanson
Jerry, 32 miesiące
403. Typ III: Dezorganizacja ruchowa/impulsywność
Judith Ahrano
Amanda, 35 miesięcy
500. Zaburzenie zachowań związanych ze snem
Klaus Minde
Jamie, 15 miesięcy
Deborah, 6 miesięcy
600. Zaburzenie zachowań związanych z jedzeniem
Irene Chatoor
Mary, 17 miesięcy
700. Zaburzenia tworzenia relacji i komunikowania się
701, 702, 703. Wielosystemowe zaburzenie rozwoju
Serena Wieder
701. Tim, 2 lata;
702. Jody, 2 lata;
703. Mary, 28 miesięcy
701. Wielosystemowe zaburzenie rozwoju, Wzorzec B
Rebecca Shahmoon-Shanok
Simon, 3 lata i 3 miesiące
Oś II: Klasyfikacja zaburzenia relacji
905. Mieszane i 902. Niezaangażowane
Roseanne Clark, Mary Seidl i Andrew Paulson
902. Sammy, 8 miesięcy;
905. Cody, 25 miesięcy
Autorzy
Z wprowadzenia:
Z wielką przyjemnością przedstawiam ten zbiór studiów przypadków będący uzupełnieniem Klasyfikacji diagnostycznej zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa ZERO TO THREE (DC:0-3). Podręcznik diagnostyczny zyskał już powszechne uznanie i pochwały za wskazanie jasnych i wszechstronnych klinicznych kryteriów umożliwiających klasyfikację zaburzeń zdrowia psychicznego w najwcześniejszych latach życia.
Zadaniem tego Studium przypadków jest pokazanie, jak te kategorie diagnostyczne używane są w praktyce klinicznej do porządkowania informacji gromadzonych w trakcie procesu oceny, do tworzenia roboczych hipotez dotyczących etiologii zaburzeń i prognoz na przyszłość oraz do wyboru sposobu leczenia.
Naszym zamiarem jest wspieranie rozwoju jednolitej terminologii dotyczącej wszystkich aspektów wszechstronnej oceny, uzgodnionego zbioru kategorii diagnostycznych oraz jasno określonego procesu porządkowania obserwacji i innych informacji uzyskanych podczas oceny w taki sposób, by stanowiły podstawę spójnego i zindywidualizowanego planu interwencji.
Zarówno system klasyfikacji diagnostycznej ZERO TO THREE, jak i to Studium przypadków są zorganizowane wokół trzech głównych zasad.
Jedną z głównych konsekwencji takiego podejścia jest to, że oceniamy jednostki i relacje, ale klasyfikujemy raczej zaburzenia niż ludzi . Musimy pamiętać, że ludzie nie są określani przez swoje psychiatryczne diagnozy.
[…]
System klasyfikacji diagnostycznej ZERO TO THREE (DC:0-3) oraz ten podręcznik są wyjątkowym i potrzebnym oknem na rozumienie zdrowia psychicznego oraz zaburzeń rozwoju w niemowlęctwie i wczesnym dzieciństwie. Ich zadaniem jest dostarczenie jednolitej terminologii ułatwiającej komunikację między profesjonalistami, wspieranie rozwoju jasno sformułowanych planów oceniania i leczenia oraz pełnienie roli narzędzia zarówno do gromadzenia i wzbogacania wiedzy klinicznej i badawczej, jak i do zapewnienia tak bardzo potrzebnego zabezpieczenia procesu oceniania i leczenia małych dzieci.
System klasyfikacji zyskał już dużo uwagi i entuzjazmu pośród klinicystów pracujących z małymi dziećmi i ich rodzinami, którzy uznali je za użyteczne narzędzia pomagające w porządkowaniu myślenia i w komunikowaniu się między sobą. Dalsze korzystanie z tego systemu w różnych warunkach i z różnymi dziećmi oraz ich rodzinami powinno wzmocnić jego już potwierdzoną użyteczność kliniczną i wzbogacić naszą wiedzę o trafności i rzetelności poszczególnych kategorii diagnostycznych.”
Kilka lat temu, w przedmowie do polskiego wydania “Klasyfikacji diagnostycznej DC: 0-3R” wyrażałam nadzieję, że doczekamy się również polskiego tłumaczenia „Opisów klinicznych”, czyli wydanego w 1995 roku zbioru przykładów klinicznych z wykorzystaniem klasyfikacji, pokazujących przebieg procesu diagnostycznego i interwencji terapeutycznych w rodzinach z małymi dziećmi. Dziś, po pięciu latach, z prawdziwą przyjemnością mogę zarekomendować ich lekturę wszystkim specjalistom zajmujących się zdrowiem psychicznym niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym: psychologom, lekarzom, terapeutom, jak również studentom i wykładowcom szkół wyższych.
Pomimo, że “Opisy” powstały 17 lat temu, jako uzupełnienie i rozszerzenie pierwszego wydania Klasyfikacji Diagnostycznej DC: 0-3, nie straciły na aktualności. Dzięki znakomitej redakcji dr Diany Senator polskie wydanie “Opisów” zawiera odniesienia do aktualnej, poprawionej wersji Klasyfikacji (DC: 0-3R), zresztą jedynej dostępnej w języku polskim. To niezwykle ułatwi korzystanie z obu tych źródeł łącznie i pozwoli lepiej zrozumieć idee zawarte w DC:0-3R.
“Opisy kliniczne” to pozycja wyjątkowa i ze wszech miar godna polecenia. Stanowi unikalny zbiór studiów klinicznych przygotowanych przez wybitnych, amerykańskich i kanadyjskich specjalistów w dziedzinie zdrowia psychicznego małych dzieci: psychoterapeutów, psychiatrów i psychologów o ogromnej wiedzy i doświadczeniu klinicznym. Zawiera znakomicie udokumentowane przykłady zastosowania Klasyfikacji DC: 0-3 w procesie diagnozowania (assessment) dziecka i rodziny oraz planowania i przebiegu terapii. Prezentowane studia dzieci i rodzin są niezwykle pouczające. Przedstawione w sposób bardzo uporządkowany i syntetyczny, pisane ze świadomością przyjętych założeń teoretycznych i odwołaniem do aktualnej wiedzy z psychopatologii rozwojowej, pozwalają głębiej zrozumieć problematykę zaburzeń psychicznych i rozwojowych u najmłodszych dzieci w kontekście relacji w rodzinie. Ukazują, czym jest i dokąd zmierza “zdrowie psychiczne niemowląt”, jako dynamicznie rozwijający się na świecie i niezwykle ważny, interdyscyplinarny obszar wiedzy i praktyki klinicznej. Można jedynie wyrazić nadzieję, że publikacja ta przyczyni się do lepszego rozumienia problematyki zaburzeń psychicznych i rozwojowych u najmłodszych dzieci oraz większej dostępności pomocy terapeutycznej ukierunkowanej na całą rodzinę.
dr Grażyna Kmita, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Zakład Wczesnej Interwencji Psychologicznej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.