Ta pozycja to nieocenione narzędzie teoretyczne oraz zestaw instrukcji do prowadzenia praktyki klinicznej dla tych, którzy pracują w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie psychoterapii rodzic–niemowlę.
Tak jak w poprzednim wydaniu, również w najnowszej wersji książki w kolejnych rozdziałach autorki oferują przejrzyste, wyczerpujące i uporządkowane opisy spotkań terapeutycznych, jednocześnie wyjaśniając powody interwencji, dając wskazówki i proponując metody pracy z mechanizmami obronnymi i oporem pacjentów, który pojawia się w procesie terapeutycznym.
Opisany w tej książce model terapii rodzic – niemowlę zakłada, że dziecko jest w niej aktywnym i twórczym partnerem. Skupia się na technikach, które takie zachowania stymulują, bazując na rosnącym obszarze badań w dziedzinach neonatologii i neurologii, wskazujących, że nawet noworodki mają znacznie lepiej rozwinięte zdolności rozróżniania zachowań, niż się wcześniej uważało. Mają one wrodzoną wysoką wrażliwość i zdolność trafnego odczytywania emocji innych i reagowania na nie. Terapeutka ubiera uczucia dziecka w słowa, ale również ukazuje powiązania z emocjonalnym klimatem dzieciństwa rodzica. Obserwując uważnie interakcje w trakcie sesji, terapeutka często odnosi się do tego, jak funkcjonuje para rodzicielska, co pozwala ukazać transgeneracyjny przekaz schematów, których rodzice mogą sobie nie uświadamiać.
ze Wstępu Joan Raphael-Leff
SPIS TREŚCI:
Wstęp do wydania polskiego: Lidia Popek
Słowo wstępne: Joan Raphael-Leff
Przedmowa: Tessa Baradon
Autorki
Podziękowania
Glosariusz
CZĘŚĆ I – TEORIA PSYCHOANALITYCZNEJ PSYCHOTERAPII RODZIC–NIEMOWLĘ
Wstęp: Angela Joyce
Rozdział 1
Relacja rodzic–niemowlę a zdrowie psychiczne niemowlęcia: Angela Joyce
Rozdział 2
Teoria psychoterapii psychoanalitycznej
rodzic–niemowlę: Tessa Brandon i Angela Joyce
Rozdział 3
Kontekst kliniczny i uczestnicy terapii: Tessa Baradon
Rozdział 4
Terapeutka i techniki terapeutyczne: Tessa Baradon i Angela Joyce
CZĘŚĆ II – PROCES TERAPEUTYCZNY
Wstęp: Tessa Baradon
Rozdział 5
Psychoterapia rodzic–niemowlę: Pierwszy kontakt
i początek terapii: Michela Biso
Rozdział 6
Faza środkowa: rozwinięcie i konsolidacja: Carol Broughton
Rozdział 7
Ojcowie: Tessa Baradon
Rozdział 8
Ryzyko w relacji rodzic–niemowlę: Tessa Baradon, Carol Broughton
Carol Broughton
Rozdział 9
Zakończenie psychoterapii rodzic–niemowlę: Tessa Baradon (nowe opracowanie rozdziału autorstwa Judith Woodhead)
Rozdział 10
Grupowa psychoterapia rodzic–niemowlę: Jessica James
CZĘŚĆ III STUDIA PRZYPADKÓW
Wstęp: Tessa Baradon
Rozdział 11
Rola regulacyjna terapeutki w procesie odnajdywania
ojca w terapii rodzic–niemowlę: Angela Joyce
Rozdział 12
Poznawanie i bycie poznaną. Psychoterapia rodzic– niemowlę w obliczu poważnej psychopatologii matki: Michela Biseo
Bibliografia
Indeks
„Ta książka jest o tym, jak tworzy się więź między rodzicami i dzieckiem, o tym, jak rodzice utwierdzają dziecko, a dziecko rodziców w poczuciu tej więzi, jak na różne sposoby deklarują: Jesteś mój! Jesteś moja! W drugim wydaniu przedmiotem zainteresowania pozostają główna relacja „ty i ja” oraz procesy „poznawania” siebie poprzez tę relację. Badania i doświadczenie kliniczne nagromadzone od czasu pierwszej publikacji książki w 2005 roku potwierdziły nasze przekonanie, że „przywiązanie” zasadza się na wzajemnej emocjonalnej przynależności i na odkrywaniu przez nią własnego osobistego idiomu (Bollas, 1987).
Stawanie się rodzicem, dopasowywanie się do tej roli w relacji z określonym dzieckiem jest bardzo zniuansowanym procesem. Odbywa się w określonej konstelacji rodzinnej matka–ojciec–dziecko, w określonym czasie, miej- scu i otoczeniu kulturowym. Zdarza się, że proces ten nie postępuje tak jak powinien, na jego drodze stają emocje, doświadczenia lub oczekiwania. Kiedy z jakiegokolwiek powodu coś zagraża tej więzi, dziecko i rodzic/rodzice natychmiast potrzebują pomocy, aby naprowadzić ich z powrotem na drogę wzajemnej miłości i przynależności. Ta konieczność wynika z tempa procesów rozwojowych dziecka, z faktu, że okna do interwencji w tym procesie bardzo szybko się zamykają, i z faktu, że rodzice cierpią, czując w głębi duszy, że zawodzą swoje dziecko. Coraz częściej zdarza się, że problemy rodziców są zauważane i są oni kierowani na terapię jeszcze przed narodzeniem dziecka, ponieważ znacznie więcej wiadomo na temat zagrożeń związanych ze stresem i lękiem w czasie cią- ży (Bergman i in., 2010; Pearson i in., 2012; Murray, 2009; Murray i in., 2014).
Rozpoczęcie pracy terapeutycznej już przed narodzeniem dziecka może stworzyć bardzo dobrą podstawę do jej kontynuacji po narodzinach.”
Z przedmowy Tessy Baradon
Drugie wydanie pracy Psychoanalityczna terapia rodzic – niemowlę. Siła więzi to książka niezwykła. Pięć Autorek, związanych z Centrum Anny Freud w Londynie, w oparciu o najnowszą wiedzę dotyczącą rozwoju i powstawania zaburzeń u dzieci, przedstawia istotę relacji rodzic – niemowlę oraz zasady terapii malutkich dzieci i ich matek i ojców.
Punktem odniesienia są zarówno teorie opisujące mechanizmy nieświadome, jak i realność interakcji; lekturę ułatwiają świetne przykłady kliniczne. Dowiadujemy się, że: „Relacja terapeutyczna jest uważana za podstawowy mechanizm zmiany”. To książka nie tylko dla profesjonalistów pracujących z rodzinami małych dzieci. Myślę, że mogą z niej czerpać także rodzice i osoby planujące rodzicielstwo.
Prof. dr hab. Katarzyna Schier, Wydział Psychologii UW, psychoanalityczka, psychoterapeutka dzieci i młodzieży, superwizorka. autorka wielu publikacji naukowych i klinicznych.
„Jest to wyjątkowa pozycja, ponieważ umożliwia nie tylko zapoznanie się z podstawami teoretycznymi Psychoanalitycznej Terapii Rodzic-Niemowlę, ale też pokazuje praktykę kliniczną, co niezwykle pomaga w bezpośredniej pracy z rodzicami i niemowlętami. Ogromną wartością tej książki jest przesunięcie uwagi psychoterapeuty, ale przede wszystkim rodziców na odczucia, potrzeby i przeżycia niemowlęcia”.
dr n.med Lidia Popek, psychiatra dzieci i młodzieży, kierowniczka Projektu Psychoterapii Rodzic-Niemowlę w Mazowieckim Centrum Neuropsychiatrii